KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, mars 21, 2010

Den märkliga berättelsen om Alandia Lynx' vevaxel


M/t Alandia Lynx (Foto från Shipspotting)

"... Den 19 augusti 1997 var allt klart. Alandia Lynx skulle rymma från Marseille. Flykten skulle ske när det blev mörkt på kvällen. För att demonstranterna inte skulle få nys om våra planer hade fyra bogserbåtar beställts från en annan hamn. Agenten hade ordnat civilklädda gubbar som skulle hjälpa oss kasta loss. Två neutrala lotsar var beställda. Klockan 2330 gled Alandia Lynx, dragen av fyra bogserbåtar och med släckta lanternor, ut på redden utanför Marseille där vi kastade ankar för att vänta på havsbogseraren Sirocco.

Bogseringen till Italien gick bra. I Genua visade det sig att också det 50 ton tunga motorblocket hade sprickor och måste skickas till fabriken för svetsning och upphettning i ugn. Alandia Lynx blev liggande i Genua i fem månader.

Den 22 januari 1998 lämnade vi Genua. Motorn skulle provköras. Jag satte kursen mot Malta. Några dygn senare tog jag fartyget in till hamnen i Valletta för att släppa av Anders Häggblom som med stor kompetens övervakat jättejobbet som tog sju månader. Samtidigt lämnade RINA-surveyorn och ett par tyskar som också varit med under provturen.

Sedan satte jag kursen mot Ashtart i Tunisien för att lasta olja... "

Det du läste här ovanför är ett utdrag ur en händelse som jag själv var med om. Hela berättelsen får du läsa i Ålandstidningens bilaga Sjöliv som kommer i början på april.


Alandia Lynx. Huvudmotorns block på väg ut genom fartygssidan. (Foto: Anders Häggblom)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fin långliggehamn i Genua...
Mässkalle

Ole sa...

Vi blev väl bekanta med staden på fem månader...

CATTAS sa...

Kul historia det där, även om det inte verkade så just vid den tidpunkten. Min far berätta den för mig då han kom hem :)